Affärsvillkor
Dessa affärsvillkor gäller för köp i onlinebutiken www.predajnystanok.info, som drivs av Hana Godušová Lermontova 911/3, 81105 Bratislava, IČO: 50195000, SK1121316911
83106 Bratislava registrerad på Bratislava District Office
Handelsregisternummer: 430-48519, e-post: profi@predajnystanok.info , tel.: +421 944 431 230
Villkoren är en del av det ingångna köpeavtalet mellan säljaren å ena sidan och köparen å den andra. Alla avtalsförhållanden ingås i enlighet med Slovakiens rättsordning. I det fall att konsumenten är avtalspart, regleras relationer som inte regleras av dessa villkor av lag nr. 40/1964 Coll., civillagen, lag nr. 250/2007 Coll., om konsumentskydd, lag nr. 102/2014, om konsumentskydd vid försäljning av varor eller tillhandahållande av tjänster, lag nr. 22/2004 Coll. om elektronisk handel, allt med ändringar. Om avtalsparten är en företagare, regleras relationer som inte regleras av dessa villkor av lag nr. 513/1991 Coll. med ändringar.
Definitioner
Konsumentavtalet är avtal, oavsett juridisk form, som leverantören ingår med konsumenten.
Leverantören (säljaren) är en person som vid ingående och fullgörande av en konsumentavtal, agerar inom föremålet för sin verksamhet eller annan affärsverksamhet.
Köpare - konsument är en fysisk eller juridisk person som köper produkter eller använder tjänster för personligt bruk. användning eller för behoven hos medlemmar av hans hushåll.
Köpare - företagare är en juridisk person eller en fysisk person - företagare som agerar inom ramen för sin verksamhet verksamhet eller annan affärsverksamhet och köper produkter eller använder tjänster för sin verksamhet genom att sälja dem eller handla med dem.
Leverantören är företaget GLS - ett budfirma vars föremål är tillhandahållande av bud, transport, lagring och tilläggstjänster.
Beställning och ingående av köpekontrakt
strong>Köparen väljer produkten baserat på det aktuella erbjudandet publicerat på Internetsidan www.predajnystanok.info, bekräftar detta val genom att klicka på knappen "Köp", fyller i beställningsformuläret (e-post, vid köp av varor, leveransadress), väljer antal produkter (eller specificerar produktparametrarna) och väljer betalningsmetod ( postförskott, postförskott). Beställningar som görs via onlinebutiken www.predajnystanok.info Vid sändning av beställningen bekräftar köparen genom att aktivt klicka på att han har bekantat sig med och godkänner dessa villkor.
Förslaget för ingående av avtalet är placeringen av de erbjudna varorna på webbplatsen ;www.predajnystanok.info, kontraktet skapas genom att köparen skickar beställningen och godkänner beställningen av säljaren. Säljaren kommer omedelbart att bekräfta detta godkännande till köparens e-postadress, men denna bekräftelse påverkar inte bildandet av köpekontraktet. Köparen är skyldig att betala säljaren priset på varan som avtalats i orderbekräftelsen, inklusive kostnader för leverans av varorna (nedan kallat "köpeskillingen") i form av kontant betalning på säljarens huvudkontor, kontant vid leverans på varans leveransställe, eller genom kontantlös överföring till säljarens konto som anges i orderbekräftelsen. ;
Köparen är skyldig att betala säljaren köpeskillingen för den avtalade varan inom den tid som anges i orderbekräftelsen, dock senast vid övertagande av varan.
Uppgifter om de enskilda stegen som leder fram till avtalets ingående följer av dessa kommersiella villkor och köparen har alltid möjlighet att kontrollera eller korrigera beställningen innan du skickar den.
Avtalet ingås på slovakiska språket, om omständigheter från säljarens eller köparens sida inte hindrar det, är det möjligt att ingå avtalet på ett annat språk, för båda parter på ett begripligt språk.
Operatören, tillsammans med varorna, förser köparen med alla relevanta dokument som hänför sig till varorna: faktura (skattedokument), eller garantibevis (om tillverkaren tillhandahåller det).
Priser
Priserna på enskilda produkter är angivna inklusive mervärde skatt (moms) med 20 % och alla andra skatter. Konsumenten har möjlighet att sätta sig in i den period under vilken säljaren är bunden av sitt erbjudande, inklusive priset.
Slutpris framgår av beställningsformuläret precis innan beställningen skickas anges inklusive moms , eller alla andra skatter och avgifter (förpackning, porto...) som konsumenten måste betala för att få varan eller tjänsten. Detta pris kan inte ändras ensidigt av säljaren.
Leveransvillkor
Varor som finns i lager skickas senast inom 24 timmar. Varor som inte finns i lager är alltid märkta med termen "INTE I LAGER", du kan kontrollera tillgängligheten genom att skicka en förfrågan till mail: info@predajnystanok.info Leveranstiden för varor som inte finns i lager men som finns är max 30 dagar i mycket sällsynta fall längre leveranstid kan avtalas.
Varorna skickas via GLS budtjänst.
Porto och emballage är 8,9 € för leverans med bud.
Betalningsvillkor
Köparen betalar inköpspriset till operatören antingen:
- förskottsbetalning (1,99 €)
- via banköverföring till kontot: IBAN: SK36 8330 0000 0021 0094 3785
- SWIFT: Garanti, garantikort
Säljaren tillhandahåller tillsammans med varan till köparen alla relevanta dokument som hänför sig till varan, det vill säga: En faktura som fungerar som följesedel. ( faktura, kreditnota, förskottsfaktura). Vi utfärdar inga dubbletter av fakturor.
Säljaren lämnar en garanti för alla levererade varor, vilket är 24 månader för fysiska personer. 60 månaders garanti gäller för BRIMO hopfällbara tält. Om handlingen är utfärdad till ett företag eller Enligt handelsbalken är garantin för ID-numret 12 månader. Fristen börjar löpa den dag då köparen övertar varan. Om varan kan delas upp i flera komponenter är kunden skyldig att skicka endast den defekta komponenten.
Säljaren ansvarar för fel som framkommer på sålt varor under garantitiden orsakat av ett materialfel, ett funktionsfel eller defekter som orsakats under tillverkning eller montering. Faktura (fungerar även som garantibevis)
Garantin täcker inte defekter orsakade av oprofessionell service, orimlig hantering, användning eller installation som strider mot bruksanvisningen , elektrostatisk urladdning eller defekter orsakade av överdrivet mekaniskt slitage. Garantin täcker inte heller skador orsakade av naturkatastrofer, naturkatastrofer, våldsamma skador, väderförhållanden eller drift under extrema och ovanliga förhållanden.
Garantin gäller inte heller skador orsakade av en naturhändelse, naturkatastrof, våldsam skada, väderförhållanden eller drift under extrema och ovanliga förhållanden. Vi garanterar inte att ditt tält inte kommer att skadas mekaniskt av vinden vid någon vindhastighet. Skador kan uppstå på grund av otillräcklig förankring eller vid ogynnsamma väderförhållanden. Vi rekommenderar inte att lämna tältet utan tillsyn, annars brukar användaren exponerar risken mekanisk skada orsakad av yttre påverkan. Vi rekommenderar inte att använda tältet som ett permanent tak. Med permanent tak är det svårt att ha tältet under uppsikt och reagera på väderlekssvängningar. Materialets livslängd förkortas tillräckligt om du använder tältet som en permanent och inte en kortvarig täckning som tältet är tillverkat för.
Ytterligare klagomål på ofullständighet eller yttre skador på försändelsen berövar inte försändelsen. köparen av rätten att klaga på varan, men de ger säljaren möjlighet att bevisa att den inte står i strid med köpekontraktet.
Garantin går ut vid obehörig ingrepp i varan av en person som inte uttryckligen har fått tillstånd av säljaren eller tillverkaren av varan att utföra ingreppet, eller en auktoriserad person som varorna servas. Om de kompletta tillbehören till varorna inte levereras är det inte möjligt att starta ett reklamationsförfarande Vid övertagande av varorna från ett budfirma eller från personlig avhämtning rekommenderar vi att köparen anmäler skador på förpackningen till budet vid mottagandet. och skriv ett formulär som anger att du tar emot varorna med reservationer.
Klagomål på mekaniska skador på produkten som inte var uppenbara vid mottagandet av försändelsen rekommenderar vi att du ansöker omedelbart efter mottagandet av sändning. Kunden kommer endast att kunna göra anspråk på senare upptäckta defekter hos sådant skadat gods om han kan bevisa att godset redan hade de påstådda defekterna vid övertagandet från transportören. Om dina varor är skadade, informera oss omedelbart via detta formulär. Vi packar varorna i högkvalitativa lådor med skyddselement och innan vi skickar varorna kontrollerar vi dem och vi har en kamerainspelning från förpackningen till leverans av varorna till budet. Inte ens alla åtgärder förhindrar skador på godset om godset kastas på marken. Vi kommer att försöka lösa problemet till din fördel så snart som möjligt.
Villkor för applicering av reservdelar till konstruktioner kostnadsfritt under de två första åren under 5-årsperioden utökad garanti.Tillhandahållandet av reservdelar till strukturen utan kostnad gäller inte om det är ett erkänt reklamation. Med ett erkänt krav behöver du inte kostnadsfritt reservdelar av strukturen. Varje kund som bevisar att han tagit över tältet som köpts av oss för mindre än 24 månader sedan har rätt till gratis tältkonstruktionsdelar. Tältkonstruktionsdelar gratis begränsas av värdet på delarna. Delar värda €10 är tillgängliga för kunden gratis efter att ha fullgjort anspråket.
Med korrekt förtöjning och mycket starka vindar, som vida överstiger våra rekommendationer, kommer strukturen i genomsnitt inte att gå sönder vid ett värde högre än €10. Delar som överstiger värdet på €10 inklusive moms debiteras.
Villkor för användning av reservdels- och byggtjänst BRIMO® gratis ;första året från köptillfället.
Behörighet till tältkonstruktionsdelar utan kostnad, oavsett hur skadan uppstått, är för varje kund som kan bevisa att han tagit över det köpta tältet från oss för mindre än 12 månader sedan från rapporteringen av begäran om ramdelar.
Mängden gratis ramreservdelar begränsas också av värdet på delarna.
Delar värda ;10€ (modell: superstål och exklusivt stål) 15€ (modell: premiumstål, superaluminium, exklusivt aluminium, premiumaluminium ) är tillgängligt för kunden gratis efter att 12-månadersperioden har uppfyllts. Delar som överstiger värdet av rabatten debiteras enligt gällande prislista.
Proceduren för att applicera reservdelar av strukturen gratis upp till ett värde av €10/€15
< p>Du kan begära ramdelar via formulär här.< /a>Överensstämmelse med köpekontraktet
Varan som säljs måste ha den kvalitet som krävs, kvantitet, mått eller vikt som krävs eller fastställts i lag och måste vara fria från defekter, särskilt måste motsvara bindande tekniska standarder. Om särskilda regler måste iakttas vid användning av varan, särskilt om användningen styrs av instruktionerna eller regleras av teknisk standard, är säljaren skyldig att informera köparen om dem, om inte reglerna är allmänt kända. Om säljaren inte fullgör denna skyldighet är han skyldig att ersätta köparen för den skada som uppstår.
Icke-avhämtning av den beställda försändelsen
1. Säljaren har rätt till ersättning för skador (enligt 420 § ff i civillagen), motsvarande de faktiska kostnaderna för ett försök att leverera beställningen utan framgång, för det fall köparen beställt varor som han avbröt inte eller inte frånträdt avtalet och samtidigt inte övertagit godset från fraktföraren eller, på säljarens begäran, vid val av personlig avhämtning inte övertagit godset inom angiven tid för hämtning. Genom denna åtgärd har köparen brutit mot sin skyldighet enligt art. X punkt 2 bokstav a), enligt vilken köparen är skyldig att överta de beställda varorna.
2. Säljaren har rätt att inte utöva rätten till ersättning för skador eller att utöva denna rätt endast delvis.
Övertagande av godset
Köparen har rätt att kontrollera förpackningens integritet, om försändelsen visar tydliga tecken på skada. Vid skada rekommenderar vi att skriva en anteckning/protokoll om skadan med representanten för leveranspersonen baserat på den skriftliga journalen som levererats till säljaren, köparen kan då vägra att ta emot den levererade varan med en defekt och därefter göra anspråk på en; fel i varan från säljaren. Om köparen upptäcker skador eller andra oegentligheter först efter att ha mottagit försändelsen är denne skyldig att omedelbart kontakta säljaren. Om han inte gör det, kommer krav på påstådda defekter endast att beviljas om han bevisar att varan redan hade dessa defekter vid tidpunkten för mottagandet.
Reklamation och dess tillämpning< /strong>
Säljaren ansvarar för fel som den sålda varan har när köparen övertar den.
Om det är ett fel som kan tas borthar köparen rätt , att tas bort utan kostnad, i tid och korrekt. Säljaren är skyldig att utan onödigt dröjsmål avlägsna felet. Istället för att åtgärda felet kan köparen kräva att varan byts ut, eller om felet endast avser en del av varan, byte av delen, om detta inte medför oskäliga kostnader för säljaren med hänsyn till priset på varan. varor eller defektens svårighetsgrad. Säljaren kan alltid ersätta den defekta varan med en felfri istället för att ta bort defekten, om detta inte medför allvarliga svårigheter för köparen.
Om det är ett fel som inte går att åtgärda< /strong> och som förhindrar att saken kan användas korrekt som en sak utan defekter, har köparen rätt att byta ut saken eller har rätt att frånträda avtalet. Samma rättigheter tillkommer köparen om defekterna kan avlägsnas, men om köparen inte kan använda varan på rätt sätt på grund av att felet återkommer efter reparation eller på grund av ett större antal defekter. Om det finns andra ej avhjälpbara defekter har köparen rätt till skälig rabatt på varans pris.
Säljaren är skyldig att bestämma metoden för handläggning av reklamationen omedelbart, i komplexa fall senast inom 3 arbetsdagar från den dag reklamationen görs, i motiverade fall, särskilt om en komplicerad teknisk utvärdering av produktens eller tjänstens skick krävs, senast 30 dagar från kl. dagen då anspråket görs. Efter att ha fastställt hur reklamationen ska behandlas kommer reklamationen att behandlas omedelbart, i motiverade fall kan reklamationen behandlas senare; dock får behandlingen av reklamationen inte ta längre tid än 30 dagar från den dag tillämpning av fordran. Efter utgången av tidsfristen för att behandla reklamationen har konsumenten rätt att frånträda avtalet eller har rätt att byta ut produkten mot en ny produkt. Säljaren bekräftar omedelbart mottagandet av reklamationen och utfärdar den till konsumenten. Han kommer dock att utfärda den senast tillsammans med ett dokument på utrustningen för skadeanmälan.
Den påstådda varan måste förpackas rent och komplett. Att skicka mycket smutsiga och hygieniskt stötande varor kan leda till att reklamationen avslås. I detta fall returnerar säljaren varan till köparens adress. Köparen har inte rätt till ersättning för transportkostnader vid smutsiga/hygieniska varor (särskilt mögel som uppstår när underhållsanvisningar inte följs reklamationsförfarandet (överlåtelse av den reparerade produkten, skriftlig begäran om övertagande av prestanda eller dess motiverade avslag). ) ingår inte i garantiperioden. Vid byte av varan mot en ny börjar den nya garantitiden från mottagandet.
Om konsumenten reklamerar inom de första 12 månaderna från köpet kan säljaren hantera reklamationen pr. avvisa det endast på grundval av en skriftlig expertbedömning; oavsett resultatet av sakkunnigbedömningen kan konsumenten inte åläggas att betala kostnaderna för sakkunnigbedömningen eller andra kostnader relaterade till sakkunnigbedömningen.
När konsumenten framför ett klagomål efter 12 månader från köpet, när säljaren avvisat det är säljaren skyldig att i reklamationshandlingen ange vem konsumenten kan skicka produkten till för expertbedömning. Om varan skickas för sakkunnig bedömning till en angiven person bärs kostnaderna för sakkunnigbedömningen, liksom alla andra därmed sammanhängande kostnader, av säljaren, oavsett resultatet av expertbedömningen. Om konsumenten bevisar säljarens ansvar för felet genom en fackmässig bedömning kan denne göra reklamationen på nytt. Under den fackmannamässiga bedömningen löper inte garantitiden ut. Säljaren är skyldig att ersätta konsumenten inom 14 dagar från dagen för återanmälan av klagomålet alla kostnader som uppkommit för expertbedömningen, samt alla relaterade kostnader som uppkommit målmedvetet p>Säljaren är skyldig att leverera bekräftelsen på ansökan av reklamationen till konsumenten omedelbart, om det inte är möjligt att leverera bekräftelsen omedelbart, måste den levereras utan onödigt dröjsmål, men senast tillsammans med reklamationshandlingen; bekräftelse på reklamationsansökan behöver inte levereras om konsumenten har möjlighet att bevisa reklamationens tillämpning på annat sätt.Vid reklamationsansökan informerar konsumenten säljaren om detta. om ansökan via e-post (för att uppnå snabbast möjliga hantering av reklamationen), per brev eller på annan kommer att levereras till den fasta transportör som jag har och skickar varorna packade i förpackningar lämpliga för transport tillsammans med en beskrivning av defekten och en kopia av inköpsbeviset (eller ett garantikort, om det har utfärdats) till adressen:
BRIMO
Velky Lapáš 8460< /span>95104 Veľký Lapáš
e-post: info@predajnystanok.info
telefon: +421 944 431 230
Köparen har rätt till ersättning för nödvändiga kostnader som uppkommit i samband med utövande av rättigheter från ansvar för fel.
Om konsumenten inte är nöjd med det sätt på vilket säljaren hanterat sin reklamation eller ev. han anser att säljaren har kränkt hans rättigheter har han möjlighet att kontakta säljaren med en begäran om rättelse. Om säljaren svarar negativt på begäran om rättelse eller inte svarar på den inom 30 dagar från avsändningsdagen, har konsumenten rätt att lämna ett förslag om att påbörja en alternativ lösning på sin tvist enligt bestämmelserna i 12 § av lag nr. 391/2015 Saml. om alternativ lösning av konsumenttvister och ändringar av vissa lagar. Den relevanta enheten för alternativ lösning av konsumenttvister med säljaren, Hana Godušová. är [slovakiska handelsinspektionen/byrån för reglering av nätverksindustrier/byrån för reglering av elektronisk kommunikation och posttjänster] eller annan relevant auktoriserad juridisk person registrerad i listan över alternativa tvistlösningsenheter
SOI Inspectorate for Bratislava Region< /strong>
PO BOX 29
Baikalská 21/A
827 99 Bratislava
tel. Nej. 02/58 27 21 32
e-post: ba@soi.sk, förvaltas av Slovakiens ekonomiministerium (listan finns tillgänglig på http://www.mhsr.sk); konsumenten har rätt att välja vilken av de listade enheterna för alternativ lösning av konsumenttvister att vända sig till. Konsumenten kan använda plattformen för tvistlösning online, som är tillgänglig på webbplatsen http://ec.europa.eu/consumers/odr/Gäller inte behandlingen av ett klagomål av en köpare som är en företagare 30 dagars period enligt konsumentskyddslagen. Tidsfristen för hantering av klagomål för företagare är inte reglerad i lag, dock åtar sig vårt företag att hantera klagomål från företagare i enlighet med dessa villkor inom 60 dagar.
Frånträde från avtalet
1. Om säljaren inte kan fullgöra sina skyldigheter som följer av köpeavtalet på grund av slutsålt lager, otillgänglighet av varorna eller om tillverkaren, importör eller leverantör av de varor som överenskommits i köpeavtalet stoppade produktionen eller gjorde så allvarliga förändringar som gjorde det omöjligt att fullgöra säljarens skyldigheter som följer av köpeavtalet eller på grund av force majeure, eller om även efter att ha gjort alla ansträngningar som rättvist kan krävas av honom, han inte kan leverera varan till kunden inom den period som bestäms av dessa villkor, är säljaren skyldig att omedelbart informera köparen om detta och är samtidigt skyldig att erbjuda köparen en ersättningsprestation eller möjlighet för köparen att frånträda köpekontraktet (häva beställningen). För det fall köparen frånträder köpekontraktet av skäl som anges i detta avsnitt av dessa reklamations- och affärsvillkor, är säljaren skyldig att inom 14 dagar från och med 14 dagar från och med 14 dagar från köparen återlämna den redan erlagda depositionen för de varor som avtalats i köpeavtalet. meddelandet om frånträde från avtalet genom överföring till det konto som anges av köparen.
2. Med stöd av lag nr. 102/2014 Saml. om konsumentskydd vid försäljning av varor eller tillhandahållande av tjänster på grundval av ett avtal som ingåtts på distans eller ett avtal som ingåtts utanför säljarens lokaler och om ändringar och tillägg till vissa lagar (nedan kallade "lagen") enligt bestämmelserna i 7 § och följande rätt att frånträda köpeavtalet inom 14 kalenderdagar från dagen för mottagandet av varan. Om föremålet för köpeavtalet är leverans av varor har konsumenten rätt att frånträda avtalet redan före leveransen av varan.
3. Om konsumenten vill använda denna rättighet , är konsumenten skyldig att skriftligen (via e-post, brev eller i form av anteckning på annan fast transportör) frånträda köpekontraktet som ska levereras senast sista dagen av angiven tidsfrist till säljarens kontakt adress, eller överlämna detta uttag för postbefordran senast sista dagen av deadline till den adress som anges i kontakterna. Efter meddelande om frånträde från avtalet är konsumenten skyldig att personligen skicka eller leverera föremålet för avtalet som han frånträder tillsammans med all dokumentation - t.ex. originalfakturan, instruktioner och annan dokumentation för varan, som levererats till honom tillsammans med varan, dock senast 14 dagar från ångerdagen (10 § 1 st lagen). Vi rekommenderar att köpare gör en kopia av fakturan för eget bruk och skickar varorna med rekommenderat brev och som en försäkrad försändelse måste köparen göra skriftligt på ett sätt som inte lämnar några tvivel om att avtalet har dragits tillbaka, eller i form av en lapp på annan varaktig bärare eller med hjälp av den blankett som utgör bilagsnr. 1 av dessa kommersiella villkor och kravsvillkor.
4. Återträde från köpekontraktet enligt föregående punkt i dessa kommersiella och kravsvillkor måste innehålla den information som krävs i ångerformuläret för köpekontraktet , som utgör bilaga nr. 1 av dessa affärs- och fordringsvillkor, särskilt identifiering av köparen, nummer och datum för beställningen, den exakta specifikationen av varorna, det sätt på vilket säljaren ska returnera den redan mottagna betalningen, särskilt kontot köparens nummer och/eller postadress.
5 . Skicka inte varorna till oss mot postförskott, sådana varor accepteras inte.
6. E-butikens operatör kommer att återbetala betalningen för varan/tjänsten, inklusive transportkostnader i den mening som avses i mom. §9 mom. 3) Lag nr. 102/2014 Coll samt kostnader som bevisligen uppkommit för att beställa varorna inom 14 dagar från leveransdatumet för frånträdandet av avtalet, men han behöver inte returnera pengarna innan varorna levereras till honom eller konsumenten gör det. inte bevisa att varan har skickats, detta gäller inte om säljaren föreslagit att han själv ska hämta varan. Konsumenten har rätt att vid utövande av ångerrätten återbetala kostnaderna för det billigaste. vanliga leveranssätt som erbjuds av säljaren
7. Rätten att frånträda avtalet gäller inte varor och tjänster som definieras i §7 mom. 6 bokstäver a) till l) i lag nr. 102/2014. ZZ, som är föremål för:
- p>8. Konsumenten bär varje minskning av varornas värde, som orsakats av dess användning utöver det omfång som är nödvändigt för att fastställa varornas funktionalitet och egenskaper.
Enligt lag 250/2007 Coll. om konsumentskydd är en konsument: en fysisk person som vid ingående och fullgörande av ett konsumentavtal inte handlar inom ramen för sin affärsverksamhet, anställning eller jobb. Så konsumenten är inte ett företag, det är en fysisk person - en icke-entreprenör.
Efter leveransen av varan har konsumenten möjlighet att testa dess funktionalitet, men han kan inte använda varan om han frånträder avtalet. I syfte att fastställa varornas art, egenskaper och funktionalitet bör konsumenten hantera och kontrollera varorna endast på ett sätt som skulle vara tillåtet i en "tegel och murbruk"-butik, annars kan det vara fråga om varor som har ej testad men använd. Köparen är skyldig att hantera och kontrollera varan med vederbörlig omsorg under ångerfristen.Den köpande entreprenören (inte en konsument) har inte rätt att returnera varor inom 14 dagar från köpet utan att ange en anledning.
Rätten att returnera varor utan att ange skäl
Den lagliga rätten att returnera varor utan att ange skäl uppstår endast när< /strong> konsumenten har köpt varorna genom:
- ett avtal som ingåtts på distans (ett avtal mellan säljaren och konsumenten överenskommet och ingåtts uteslutande genom ett eller flera sätt för fjärrkommunikation utan samtidig fysisk närvaro av säljaren och konsumenten, särskilt med hjälp av en webbplats, e-post, telefon, fax, e-postlista eller erbjudandekatalog), och
- < div align="justify" bis_skin_checked="1">avtal som ingåtts utanför säljarens lokaler (avtal mellan säljaren och konsumenten som ingåtts i fysisk närvaro av säljaren och konsumenten på en plats som inte är säljarens lokaler; avtal för vilka konsumenten föreslog säljaren på en plats som inte är säljarens lokaler; av ett avtal som ingåtts i säljarens lokaler eller genom fjärrkommunikation omedelbart efter en individuell och personlig adress till konsumenten av säljaren på en plats som inte är säljarens lokaler eller av ett avtal som ingåtts under eller i samband med ett försäljningsevenemang) . < /ul>
Konsumenten kan utöva rätten att frånträda avtalet med säljaren i skriftlig form eller i form av en registrering på annat varaktigt medium; om avtalet ingicks muntligen räcker varje tydligt formulerad uttalande från konsumenten som uttrycker sin vilja att frånträda avtalet för att utöva konsumentens rätt att frånträda avtalet. Konsumenten kan använda formuläret för ångerrätt som tillhandahålls av säljaren. Han kan göra det inom 14 dagar från dagen för mottagandet av varan.
Efter leverans av avtalets ångermeddelande
säljaren är skyldig att utan onödigt dröjsmål, senast 14 dagar från dagen för leverans av meddelandet, återbetala till konsumenten alla betalningar som erhållits från honom på grundval av avtalet eller i samband med det , inklusive kostnader för transport, leverans och porto samt andra kostnader och avgifter. Däremot ska konsumenten skicka tillbaka varorna eller lämna över dem till säljaren senast 14 dagar från datumet då avtalet hävdes.Kostnader för retur av varor utan att ange skäl inom 14 dagar från mottagandet bärs av konsumenten.
Varning:
Ingen den lagliga regleringen ger inte konsumenten rätt att returnera varor köpta i s.k. tegel och murbruk butik (driftsbutik). Vid köp av varor i butik kan kunden byta varorna inom 14 dagar, och inte returnera dem utan anledning. Kravet på omotiverat retur eller utbyte av varor är inte juridiskt verkställbart.
I enlighet med lag 250/2007 Coll. om konsumentskydd är en konsument: en fysisk person som vid ingående och fullgörande av ett konsumentavtal inte handlar inom ramen för sin affärsverksamhet, anställning eller yrken Konsumenten är alltså inte ett företag, det är en fysisk person - en icke-företagare.
& -